Jannie-Paul-In-ZuidAmerika.reismee.nl

Brrrrr.... in prachtig Patagonië (End of the world)

Helaas hebben we na Santiago de warmte verruild voor de kou (Paul moet een trui en een jas aan over z´n t-shirt en hij heeft zelfs vandaag zijn muts en handschoenen gedragen!). Maar het is het zeker wel waard. Wat is het hier in Patagonië prachtig. Het ene uitzicht nog indrukwekkender dan het andere.

We zijn begonnen, na een lange nacht vol vluchten, in El Calafate waar we in een hele gezellige Hosteria zaten. Na aankomst hebben we een bus genomen naar de Perito Moreno Gletsjer. Wat een enorm en super schitterend zicht is dat!!! Echt onvoorstelbaar. Aan een meer met prachtig besneeuwde bergen eromheen ligt een enorme gletsjer van 30km lang, 5km breed en meer dan 70m hoog - en hij beweegt!!! De gletsjer groeit gemiddeld 1-2m per dag. Niks 'global warming' - deze ijswand groeit! We hebben heerlijk zitten genieten van het imposante zicht van de helder blauwe kleuren in het zonlicht. Prachtig. En je hoort het ijs kraken, als een oude houten trap waar voorzichtig op gelopen wordt. Af en toe wordt de druk te groot of de overhangende ijsschots te zwaar en breekt het af en stort er met een enorm kabaal een stuk ijs het water in.
De volgende dag zijn we met een boot langs de Upsala, Spegazzini en Perito Moreno gevaren om ze van onderaf te kunnen zien. Pas als je er met een redelijk flinke boot tussen vaart, realiseer je je pas wat een enorme ijswand het is en hoe enorm de ijsschotsen zijn die er afbreken.

Na een dagje rustig langs Lago Argentina en de lagune te hebben gewandeld zijn we de dag erna naar Ushuaia gevlogen - het meest zuidelijk gelegen plaatsje ter wereld. Van hieruit is het nog maar 1000 km naar Antarctica.
Gisteren zijn we naar Tierra del Fuego (Vuurland) national park geweest en vanochtend hebben we de plaatselijke Glacier Martial beklommen - wat in vergelijk met de Perito Moreno maar een oversized ijsblokje is. Maar het klim was lekker steil en het uizicht was prachtig. Bovenop hebben we geluncht met lekkers van de bakker beneden. Daarna zijn we met een bootje het Beagle Canal opgegaan om zeeleeuwen en pinguïns te zien en vervolgens zijn we op een van de eilandjes nog gestopt voor een klim naar de top voor een mooi uitzicht over het kanaal. Onder het genot van een drankje en een dansje zijn we weer teruggevaren naar Ushuaia.

Voor morgen staat een flinke wandeling en kano-tocht op het programma door Tierra del Fuego national park.

Manon en Mario

Hey schatten!

Echt super verhaal. Onwijs mooi, de foto's.
Veel plezier met de kano-tocht vandaag!

Dikke kus

kuijlaarsjes

Allereerst nog een heel gelukkig gezond en goed 2010 namens ons allemaal. Leuk te weten dat jullie nu ook de kou en de sneeuw hebben meegemaakt, die wij hier nu ook hebben. Van de regen naar de zon, dan sneeuw en de kou een rare ervaring in die korte periode. Wel leuk om dat mee te maken. Ik zou best willen ruilen. maar helaas.... geniet er nog maar van want voor je het weet...... heel veel groetjes en liefs x x xx

Paul en Elke

Hey Paul en Jannie!

Wat een mooie foto's weer! En natuurlijk een leuk verhaal....
Hebben jullie ook zo'n mooie Titanic-foto gemaakt?? =D
Geweldig! Heel veel plezier nog!

Liefs
X